söndag 1 mars 2009

Vår enligt kalendern

Mycket händer när man följer bloggar. Såg nyss hos Tikru (tjejen skriver på finska men oftast också med engelsk översättning) att en av mina favoriter släppt årets vårnummret, nämligen Twist Collective och vilken söt vårsymbolik på första sidan. Här finns mycket fint av duktiga designers och intressanta artiklar minsann.

Samtidigt som snön ligger djup på sina håll i landet såg jag i eftermiddags att snödropparna minsann spritt sig i små tuvor här. Efter en biltur söderut såg vi hassel blomma vid foten av Hallandsåsen. Barmark, ljuset, fåglars låt - Här blir det av till närmsta blomsterhandel i morgon. Har en sådan intensiv önskan att få tag i några olika sorters muscari och kanske, om jag har tur, fritillaria meleagris - ha förbarmande men jag tycker bättre om de namnen på det som andra kallar pärlhyacint och kungsängslilja.
Håller inte på med mycket pynt så här års annars, varken fastlags- eller påskris men om jag inte får tag på förkultiverade lökar så åker nog några riskvistar i en kruka, det går ju alltid att peta ner med några tulpaner. Känner att jag behöver lite färg och växtkraft som inspirationsbärande injektioner att mota den förbaskat edvisa sduvad med. Nästan inte alls roligt att sticka mönster mellan snytningarna .... inte så allvarligt som det låter men nog så eländigt. Mycket händer när man följer bloggar och om inte annat så går tiden alldeles för fort.

3 kommentarer:

Maria sa...

Jo, jag insåg nyttan av en nystmaskin så småningom.. Har just nystat 1 460 meter... Stoora härliga nystan blev det. Men nu är jag för trött i händerna för att sticka! Haha!

Jösses vad jag blir avundsjuk på dina snödroppar.. Här ligger snön djup fortfarande. Jag glor längtansfullt ut från köksfönstret och hoppas att all snö ska försvinna så att mina krokusar kan börja visa sig... Men det lär ju dröja som det verkar. Kom ännu mer snö idag.. Muttrar.. Vad 17 hände med den utlovade växthuseffekten? Ska jag behöva köpa ett ton hårspray eller låta bilen stå på ett par dygn eller tre?
Jag som äntligen hade börjat hoppas. *fniss*

Stickfantomen sa...

Då får du väl köpa sprayen från Kina, de stackarna har väl mycket ozonfördärvande medel kvar i cirkulation. Nä var du innerligt glad för snön - kanske hålls vattenproducerade elpriser lite tillbaka.
Växthuseffekt eller naturlig förändring - därom tvistar di lärde. Själv uppvuxen på en plats mycket längre mot nordost härifrån och med meterhöga snödrivor men - those were the days.
Valet är ditt hur du gör. Vi kommer oavsett att få uppleva mycket och fasansulla kriser när/om de stora flodkulturernas glaciärer inte längre ger nåt vatten - så kan vi ju skratta oss fördärvade eller nåt.... Men det finns en anledning till att hoppet är det sista som överger, så simma lugnt.

Anonym sa...

Åhhh, gillar också lökväxter men är dålig på att köpa hem det. Blir mest tulpaner och rosor faktiskt. Måste nog bättre mig lite för det är så löftesrikt med lökar.
Nu väntar sängen och en blank tjock tidning.
Hoppas du är piggare från förkylningen nu. Kram vonna