måndag 23 mars 2009

Wa-daiko en konst med gruppen Yamato

I en fullsatt teatersalong, Kungsbacka teater, i lördags kväll fanns det nog inte nån som kunde sitta helt oberörd. Fantastisk föreställning som tog mig helt i besittning, inleddes magiskt och mystiskt med sökande flöjttoner som mjukt vädjande och samtidigt lätt distinkt, emellanåt beskäftigt, lite som dimstråk sökte kontakt. Stämningen kändes förtätad och SÅ, helt plötsligt BAR DET AV - Takadank, da-ha, takadank, da-ha-trrr-kta - takadank, da-ha-ba, BOM, BOM, BOM, ba-BOM .... en resa på nästan två timmar, minus liten paus och extranummer inräknat. En fantastisk upplevelse i japansk kult och mystik, dynamisk wu wei, vatten, naturmagi och shinto fest.


Matsuri - Fiesta!
Så heter föreställningen som Yamato the Drummers of Japan turnerar världen kring med under 2009 - 2010. Vi här i landet Sverige har den stora äran att ännu på några orter kunna uppleva dem tack vare samarbete mellan Riksteatern och Loco Motion.

Allt sedan jag första gången såg en inspelning av denna konst som kallas wa-daiko har jag önskat uppleva en session live och igår fick jag det. Och, tro mig, jag skulle gärna se dem igen och bara njuta, men när de kommer i närheten nästa gång så sitter jag på en ö i västerhavet.

Riktiga publikfriare dessa fantastiska musikaliska aktörer och slagverkare i Yamato - The Drummers of Japan drillade oss i publiken liksom man hade kul med varandra på scen.


Gå och se dem om du har en möjlighet.

7 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Hej de verkar som om de var en maffig upplevelse.

Vi kommer och hämtar dej lite över nio på fredag =)
Ska bli så skoj.
Eva.

Stickfantomen sa...

Yepp! Det var maffigare än maffigast.
Ses på fredag (om inte förr, fniss). Ska bli så roligt.

Yvonne sa...

Det verkar lovande, skall se dem avslutningsvis i Falköping 6 april. Efter din beskrivning blir det nog kanon!!!!

Stickfantomen sa...

Loppan:
Grattis om du har biljett till Yamato. Njuuuuuut!
Tipsar att ha med dig öronproppar men det är inte sälkert att de behövs. Beror mycket på akustiken i lokalen. Det förmånliga med dessa fantastiska trummor är att även om det trummas starkt och låter högt så är det en njutning för öga, kropp och själ.

Anonym sa...

Det låter fantastiskt att få upleva! Kanske dock inget för mig, som har en släng tinitus :-)

Stickfantomen sa...

Garntrollet jag lider med dig. Hade själv en kort period av sudden deafness på ett öra för några år sedan och allt kändes mycket konstigt.


Vet inte om du känner till eller sett denna sajt: http://www.tinnitus.se/
Kan vara värd ett besök.

Anonym sa...

Ha det trevligt på Grötö!

Själv väntar jag på 5000 pärlor, som jag beställt. Dags för en ny spetssjal med pärlor :-) Tack och lov behöver jag inte trä upp alla på garnet innan jag börjar stickninen "bara" 1200 i början!